Danas nije lako biti roditelj i odgajatelj, kao što nije lako biti dijete, izazov je obostran. Roditelji i nastavnici danas moraju uložiti prilično truda da nauče kako današnja djeca žive, poimaju svijet, razumiju ljubav, uostalom kako uopće komuniciraju. Dijete također mora uložiti prilično truda da nauči roditelje i odgajatelje kako da im taj svijet toliko drugačiji od njihovog, približi, učini ga manje ”zastrašujućim i nerazumljivim”, kako da zajednički ”demistificiraju” sve novine kojih je napretek. Stoga su i roditelji/odgajatelji i djeca u ravnopravnoj poziciji što se tiče učenja – u toj dinamici moraju svi učiti. A kako svijet ide velikom brzinom, bilo naprijed, bilo natrag, bilo kružno, učenju nema kraja. Generacije roditelja razvijaju se u okolnostima u kojima su se mijenjala ”pravila igre”, uvjeti življenja, načini preživljavanja, radno vrijeme, uvjeti rada, pozicije unutar društva, unutar obitelji. Roditelji, da bi se prilagodili promjenama za koje su mnogi bili i još uvijek su nespremni, morali bi puno trenutaka posvetiti sebi – svojim promišljanjima, dilemama, osjećajima, zapažanjima, strahovima od budućnosti, borbama za egzistenciju, privikavanjima na nove uloge koje su preuzeli u novim društvenim okvirima, a o kojima nikad nitko nije pričao, niti ih je na to pripremao…
Moderna tehnologija, pa tako i Internet, uvelike olakšavaju život, posebno pristup informacijama važnima za obrazovanje, problem nastane onda kada se počinje koristiti neumjereno i nekritično.
Opasnost ne prijeti samo od previše vremena provedenog na računalu ili pametnom telefonu, radi čega se može javiti socijalna izoliranost i smanjenje socijalnih kontakata, odnosno zanemarivanje obitelji i prijatelja, smanjenje učinkovitosti u školi ili na poslu, kronična neispavanost i/ili gubitak ritma sna, smanjena tjelesna aktivnost, zdravstveni problemi; problemi s vidom, rukama, kralježnicom zbog dugotrajnog sjedenja, razdražljivost i depresivnost.
Važno je biti upućen i u sadržaje kojima se izlažu djeca i mladi, odnosno na koji način koriste društvene mreže.
Preporuke roditeljima:
- Budite prisutni u životu vaše djece, zainteresirani za ono što ih zanima, razgovarajete o njihovim aktivnostima, postavljajte pitanja na način da vas djeca mogu nečemu i podučiti, zasigurno su u nekim stvarima veći eksperti od vas.
- Pružajte svojoj djeci dobar primjer, ne očekujte od djece ono što ni sami niste u stanju, npr. da će djeca umjereno koristiti svoj smartphone ukoliko i vi to ne činite.
- Budite svjesni da sudjelujete u stvaranju navika vaše djece – umjereno korištenje tehnologije kod male djece može poticati njihov razvoj, no gledanje crtanog filma na tabletu nikad neće moći u potpunosti zamijeniti zajedničko pričanje priče za laku noć.
- Trudite se s djecom postići dogovor, argumentirano objasniti zašto ograničavate korištenje računala ili mobitela. Kada jednom postavite pravila, budite doslijedni.
- Ako je moguće, računalo neka bude izvan dječje spavaće sobe, a možete imati i mjesto na kojem će svi ukućani odložiti svoj telefon i ne koristiti ga u vremenu dogovorenom za druge aktivnosti.
- Postoje brojne aplikacije za smartphone primjerice za dopisivanje, upoznavanje, slanje fotografija i videa, obratite pažnju na njih i na koji način ih vaše dijete koristi. To su npr. Tinder, Snapchat, Kik Messenger, ASK.FM i dr.Informirajete se o njima.
Do sada gotovo nitko nije tražio pomoć vezanu uz ovisnost o internetu.
Najčešće u savjetovdavni i terapijski tretman dolaze mladi koji su radi svojeg ponašanja u nekom trenutku postali problem za okolinu; obitelj, školu ili zajednicu.
Djeca i mladi koji razvijaju ovisnost o internetu najčešće su izolirani, povučeni i nikog ne ometaju, u fokus dolaze tek kada roditelji zaključe da je njihovo ponašanje postalo neobično ili problematično, a tada je već prilično teško dobiti mladu osobu na suradnju i ˝izvući ˝je iz njenog ritma i dovesti na razgovor. Stručnjaci moraju biti fleskibilni, biti u mogućnosti ako je potrebno otići i u dom osobe koja je razvila takvu ovisnost, pronaći način kako uspostaviti komunikaciju i otvoriti mogućnosti za promjenu.
Važno je da roditelji budu pozorni i uključeni u život svoje djece, da poznaju njihove navike i na vrijeme prepoznaju eventualne promjene koje upućuju na razvoj ovisničkog ponašanja.
Također, važna je suradnja stručnjaka i medija kako bi osnaživali resurse roditelja, a ne isključivo zastrašivali i slali poruke o njihovoj neadekvatnosti. Roditelji često čine najbolje što znaju, odgovornost struke, a i medija je da im pomogne kroz informiranje i edukaciju.
Dobar primjer za to je kampanja ˝Birajmo što gledamo˝ koja za cilj ima zaštitu djece od štetnih sadržaja koju upravo možemo primjetiti na državnoj televiziji.
Udruga Terra aktivno radi s mladima koji manifestiraju neke oblike poremećaja u ponašanju od 2001. godine, a program primarne, selektivne i indikativne prevencije ovisnosti uspješno provodi od 2004. godine. Stučni tim Terre svoj rad kontinuirano prilagođava aktualnoj situaciji i svim eventualnim novim potrebama korisnika.
U Savjetovalištu Terre provodi se program koji za cilj ima smanjiti rizik za razvoj rizičnih ponašanja te promovirati zdrave stilove života kod djece i mladih s povećanim rizikom za razvoj nekog od oblika ovisnosti. Aktivnosti su usmjerene na stjecanje specifičnih vještina i radnih navika mladih u riziku sa svrhom jačanja i razvoja identiteta, prevenciju razvoja rizičnih ponašanja mladih njihovom ranom detekcijom i uključivanjem u aktivnosti savjetovališta. Također, cilj je povećati količinu pozitivnih socijalnih interakcija mladih koji manifestiraju neki od oblika rizičnog ponašanja kroz njihovo uključivanje u aktivnosti konstruktivnog provođenja slobodnog vremena te povećati opći nivo znanja o štetnim utjecajima droga, alkohola i pušenja te spolno prenosivim bolestima i razviti sposobnosti adekvatnog reagiranja na izazove.
Savjetovalište, stoga, uz individualno, grupno i obiteljsko savjetovanje nudi i uslugu dnevnog boravka za mlade, gdje će se kreirati i provoditi aktivnosti strukturirane provedbe slobodnog vremena prema specifičnim potrebama mladih, uključujući pomoć u učenju, usvajanje novih vještina te razvijanje kreativnih potencijala. Namjera je da dnevni boravak bude mjesto za razgovor, učenje i druženje.
Usluge dnevnog boravka za mlade su besplatne.